Inspiratie: tips om impactvoller te ondernemen
Steeds meer organisaties onderzoeken op welke manier ze maatschappelijk impact kunnen maken. Met de CSRD-richtlijn* in 2024 is dit ook voor steeds meer bedrijven verplicht. Jack: “Nu geldt de richtlijn eerst voor grote bedrijven. Maar zij gaan straks anders inkopen. Als jij als kleinere ondernemer niet aan de richtlijnen voldoet, ben je straks geen interessante partij meer voor (grote) ondernemingen. Iedereen moet nu gaan veranderen, straks ben je te laat.”
Intrinsieke motivatie
Alleen maar veranderen omdat het ‘moet’ is niet voldoende vindt Jack. “Het begint met de vraag ‘waar word ik gelukkig van?’. Intrinsieke motivatie om impactvoller te ondernemen is noodzakelijk, anders ga je het niet redden. Het kost namelijk heel veel tijd om sociaal te ondernemen. Het is de moeilijke weg om je business te runnen. Soms zal het meer kosten omdat processen niet altijd even goed gaan of langer duren. Je moet veel aandacht schenken aan je medewerkers. Het MT moet op een andere manier georganiseerd zijn. En belangrijker nog: Je klant moet hier ook in mee willen gaan.”
Gelukkig krijg je er volgens Jack ook veel voor terug. “Je draagt je steentje bij aan het milieu. En je helpt mensen die anders geen kans zouden krijgen. Als het lukt om iemand gelukkig te maken dat is zo’n gaaf en lekker gevoel. Dat is met geld niet te koop.”
Beginnen moeilijk? Drie tips van Jack
- Start vandaag nog met het in kaart brengen van jouw impact nu op milieu, mens/dier en je eigen organisatie. Weten waar je staat is het startpunt.
- Zorg dat je binnen je organisatie heldere maatschappelijke doelen formuleert. Neem hierin ook het wetgevend kader mee. We moeten bijvoorbeeld samen zorgen voor een Co² reductie van 55% in 2030. Wat kan jij daar aan doen?
- Gewoon starten. Kijk per onderdeel hoe je impact kan maken. Als een proces repeterend is, zou je kunnen denken aan de inzet van mensen vanuit een kwetsbare positie. Die worden vaak gelukkig van repeterende werkzaamheden.
Bonus tip: je hoeft niet alles zelf te bedenken en organiseren.
Jack: “Impact kan je ook inkopen. Koop bijvoorbeeld je schoonmaak in bij Breedweer zorgt voor meer impact. En je krijgt nog een schoon pand ook. Of ga in gesprek met partijen als Werkom.”
* De CSRD-richtlijn vereist van grote bedrijven dat ze rapporteren over zaken als CO2-uitstoot en het sociaal kapitaal, maar ook over de impact die je als bedrijf hebt op biodiversiteit en mensenrechtenschendingen in de keten.